zaterdag 17 februari 2024

a la recherche du tintin perdu: Twee manieren om Sigaren te kopen (2)

Mijn populairste volgblog is de blog van Popo Kabaka's TINTIN PERDU 


(Op zoek naar de verloren Kuifje). Popo Kabaka was een zeer getalenteerde

Nederlandse (hoofd)redacteur en heeft zijn steen bijgedragen aan het stripwezen voordat
hij teleurgesteld voor een andere tak van het tijdschriftenspectrum koos. Nu hij er niet meer
is hoop ik via deze blog belangstelling te blijven wekken voor  de blog TINTIN PERDU.
Af en toe zal ik voor dit doel blogjes transplanteren. Bezoek dat meesterwerk wil ik roepen.



De tijd snelt voort, het uur vliedt heen en - duizend bommen en granaten! - ook de verzamelaar wordt ongemerkt oud. De 40-plusser vijftiger die ooit met sneltreinvaart door het universum van Hergé raasde, verandert zoetjesaan in een
Tsjoek-Tsjoek
van de Karpaten (dixit Archibald Haddock). Genoeg is kortom genoeg, na bijna meer dan 30 jaar zet ik een klare lijn onder mijn collectie. Het is een afscheid in cyberspace, nog éénmaal op reis, op zoek naar de begeerte van de verzamelaar, op zoek naar de Verloren Kuifje...
a la recherche du tintin perdu: Twee manieren om Sigaren te kopen (2)



DONDERDAG 26 JUNI 2008


‘Geloof me maar,’ zegt D. ‘In deze staat zul je de Sigaren niet snel meer vinden.’ Ik hang op en bel S. op de op de set van een Nederlandse film die gedoemd is verschrikkelijk te floppen. Kan ik haar verrassen met een weekendje Brussel?

Achtenveertig uur later, bij een Tripel in café Monk, vervloekt ze me als ik beken even iets te moeten ophalen. ‘Tien minuutjes lopen van hier en…’ Maar haar boosheid heeft gulden scharen.
‘Waarom laat je die troep niet gewoon opsturen!?’ bijt ze me toe.
En de grote kraakvis mag mij kraken, maar ik hou te veel van deze vrouw om haar nu te verfoeien. Wat ik haat, is de chronische angst dat elders iets verloren gaat. Die onrust is het levenslot van de verzamelaar; steeds vaker is het onverdraaglijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten