maandag 3 augustus 2020

What the blog!

 Het internet wemelde ooit van de blogs. Maar wat was een blog nu eigenlijk precies en waar zijn ze gebleven? Als we terug zouden bladeren naar het jaar 2000 dan zien we dat het fenomeen 'bloggen' een enorme boost krijgt. De blogtools maakte het informeren makkelijker. Iedereen kon inmiddels wel een internetsite beginnen maar het bijwerken werd meestal gedaan door ingehuurde webmasters en dat was niet goedkoop. Een site werd vaak na oplevering niet meer bijgewerkt. De blogs kon je ieder moment bijwerken. En als je een beetje interessante informatie had dan werd je blog al snel ook nog eens goed bezocht wat direct te zien was in de statistieken (ook al haalde veel bloggers de aantallen van unieke bezoekers en views door elkaar). 



Ik begon eind 2003 met bloggen. Naar mijn weten de eerste Nederlandstalige blog over strips en hun makers (al zou het best kunnen dat Marq van Broekhoven me een fractie van een seconde voor was). Ik kon voor mijn blogs putten uit boekenplanken vol gedrukte informatie en gedreven door veel positieve reacties bleef ik lang een gedreven blogger. De blog stond uitstekend genoteerd bij de zoekmachines en startpagina's wat weer prima werkte voor de website die aan de blog verbonden was. Het kon niet op... Ja, het kon wel op want de eigenaar van de blogdienst waar de boel gehost werd besloot in 2013 de stekker uit het project te trekken. 

Na een ingewikkelde verhuizing was hun dienst verworden tot een puinhoop van verdwenen blogs en/of media. Redden wat je redden kan was het devies en zo bleef er van de ooit zo levendige blog niets meer over dan een word document met wat teksten en een mapje met plaatjes. Zo zou de reconstructie gemaakt kunnen worden op een andere blogdienst.

Die migratie is eigenlijk nog steeds bezig. Het internetlandschap is er inmiddels compleet anders uit komen te zien. egroups, yahoogroups, club.nl, hyve, fora kwamen en verdwenen bijna allemaal. Twitter, Facebook, Tumblr, YouTube, Vloggen, Vimeo, Instagram, Pinterest, LinkedIn, TikTok en noem maar op maakten in de afgelopen 10 jaar hun opmars. Het informeren ging steeds meer via nieuwe kanalen. 

Ik heb in 2019 niet geblogd noch oude blogs hersteld. Dit jaar heb ik heel laat de draad weer opgepakt. Geïnspireerd door bloggers die al die jaren gewoon zijn doorgegaan wil ik in ieder geval de oude blogs eindelijk eens allemaal herstellen en als er wat nieuws te melde valt hoop ik dat hier kwijt te kunnen. 

O ja, het streven..... Daar waar ik in de beginjaren zonder daarvoor iets te hoeven doen (anders dan een stukkie schrijven en die voorzien van een mooi plaatje) met gemak een paar honderd dagelijkse bezoekers (nee ik verwar het niet met views) bijeen kon tellen is het nu zaak om rond te bazuinen wat er te lezen en te bekijken valt. Ik hoop dat een beetje blog door de tijd 600+ maar nog liever 1000 views (!) krijgt. Dat en uw bezoekplezier is het streven. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten