Het was april 2008 toen ik door de Geesink studio benaderd werd met de vraag of ik mee wilde werken aan de totstandkoming van een documentaire die toen nog over de Toonderstudio's en Geesink's Dollywood zou moeten gaan. Louise Geesink, Jan
Bosdriesz (de beoogde producent) en ondergetekende zaten al snel rond de tafel in Amsterdam. Ik had wat 16 mm films meegenomen en vertrok met het voornemen om zo veel mogelijk oud medewerkers van Toonder en Geesink te traceren. Tot eind 2010 onderhielden we intensief contact en groeide de lijsten alsook de plannen voor de documentaire. Daarna hoorde ik niets meer. Tot mijn grote verassing dook in 2012 de documentaire op onder de titel De Duivendrechtse Disney.
Van de oorspronkelijke opzet was niet veel meer over.
Hier de omschrijving van het bedrijf dat de documentaire uiteindelijk heeft gemaakt:
Meer dan vijftig jaar geleden bestond er in Nederland een professionele film
studio gespecialiseerd in poppenanimatie: de Geesink Studio. Van de jaren 1940
tot 1970, werd dit bedrijf gerund door producent Joop Geesink (1913-1984) en
produceerde het honderden poppenfilms onder de naam Dollywood. De studio won
meer dan 80 internationale prijzen waaronder een aantal Lions awards van het
gerenommeerde International Advertising Festival in Cannes.
Joop Geesink was een van de grote animatie pioniers in Nederland, samen met
Marten Toonder en George Pál. De Geesink Studio produceerde voornamelijk
commercials. Afgezien van hun grootste Nederlandse klant Philips, was de
internationale klantenkring van Geesink indrukwekkend: Mackeson, Ballantine,
Campari, Coca-Cola, Knorr, Heineken, Heinz, en nog veel meer. De studio
produceerde commercials voor markten in Europa, Azië, Zuid-en
Noord-Amerika.
Duitsland en Italië waren bijzonder belangrijke markten voor
Geesink, hij opende zelfs kantoren in Düsseldorf en Rome. In zijn hoogtijdagen
had de studio meer dan 100 medewerkers in dienst.
De poppenfilms zijn kleine
oogstrelende juweeltjes door hun professionele animatie-techniek, onberispelijke
achtergronden, innemende poppen en geestige verhalen. De films laten een veilige
wereld zien bevolkt door vrolijke karakters.
De documentaire belicht het innovatieve ondernemerschap van Joop Geesink en
de unieke talenten van zijn animators aan de hand van interviews met
oud-medewerkers en talloze filmfragmenten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten