donderdag 7 februari 2013

webwalking 004

Wat zegt u? Radioamateurtje spelen? Ja daar zegt u iets.....

Al weer heel wat jaren geleden, ergens in de jaren 80 waren veel jongens en jonge heren bezig met radio maken. Ik geloof dat het fenomeen het woord  piraat niet toekwam. Op een enkeling na hadden ze niet eens luisteraars en zonden ze hun met praatjes omlijste muziek gehoorloos de ether in.

Lijkt dat niet hel erg op hoe vandaag mensen bezig zijn met internet.... Ik dacht van wel.
"Even tijd voor een lekker bakje koffie" lees ik op Twitter, Hyves sla ik al jaren over maar ook Facebook geeft meer en meer een overdosis aan babbelende nietzeggerij. En ja, dat is allemaal prima! Gezellig hoor.

Het gaat me meer om de vraag "Hoe genereer je aandacht voor het geval je denkt wel iets belangwekkends te melden/delen te hebben".... Dat was 10 jaar terug een stuk makkelijker. Toen was het aantal zenders een stuk kleiner dan nu. Het aanbod was klein en het enthousiastme groot (dat laatste werd vooral gevoed door de gedache "Nog even en we gaan ons blind verdienen!"). Mooi niet dus. De advertentie verwachting werd hardhandig de grond in geboord door het feit dat alles keurig te meten was. Kom daar maar eens mee bij een printpagina.



Het is allemaal vrij moeilijk dat internet. Zelfs grote advertentie budgetten waren niet in staat de onbestuurbare internetter naar bepaalde sites te lokken. Veilingsite Ricardo is daar een goed voorbeeld van. Op de radio en TV  vlogen de commercials je om de oren. Maar daar gaat het niet om in internetland.
Een site moet zich opbouwen. Ik schreef al eerder dat Bookmarks niet meer werken en aanbevelingen via verwijderde media (daarmee bedoel ik media die geen directe koppeling heeft met internet zodat je de suggestie niet kunt aanklikken omdat dat via printed of audio media nu eenmaal moeilijk gaat) staan grotendeels gelijk aan weggegooid geld.

We gaan ons dus niet blind verdienen maar we bouwen rustig op en gaan voor de optelling van het getal.

"Goeienavond luisterrraarrrrs, u bent afgestemd op 103 MHz en u luisterrrrrt naar Rrrrrradio Heiderrrroos!"

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten