zondag 24 februari 2013

George Pal




Een strip gemaakt in 1939 in Nederland door de Hongaar George Pal die later in Hollywood grote successen oogste? Jawel! Een strip naar een van Pal's reclamepoppenfilms voor Philips. Deze strip werd als advertentie geplaatst in verschillende tijdschriften. En nu ik toch begonnen ben bouw ik er gelijk maar een blog omheen.

George Pal (1908/1980) starte zijn cariere als tekenfilmer in Hongarije (Hunnia films). Nadat hij getrouwd was vertrok hij naar Duitsland waar hij aan de slag ging bij de UFA studio. Pal's vakmanschap was zo groot dat hij binnen 2 maanden aan het hoofd stond van de tekenfilm afdeling. De politieke ontwikkelingen zorgde er voor dat Pal zijn koffers pakte en naar Praag verhuisde. Daar begon hij aan het maken van poppenfilms. Hij zette een reclamefilmidee op dat bedoeld was voor de sigarettenindustrie. Omdat hij het idee in Praag niet verkocht kreeg vertrok Pal naar Parijs waar de film 'Dancing cigarettes' een groot succes werd.

In 1934 vestigde Pal zich in Eindhoven en begon aan de productie van poppenanimatiefilms voor Philips en andere opdrachtgevers. Zijn bedrijf noemde hij "Dollywood".




De volgende poppenanimatiefilms maakte George Pal/Dollywood in Nederland: Radio Valve Revolution (1934) voor Philips Ether Ship (1934) voor Philips Philips Cavalcade (1934) voor Philips Sleeping Beauty (1935) voor Philips The Little Broadcast (1935) The Magic Atlas (1935) for Philips World's Greatest Show (1935) for Philips In Lamp Light Land (1935) for Philips Sinbad (1935-1936) Ether Symphony (1936) Aladdin and the Wonderful Lamp (1936) Ali Baba (1936) On Parade! (1936) voor Horlick's (melkproducten) What Ho, She Bumps (1937) voor Horlick's (melkproducten) The Reddingbrigade (1937) The Big Broadcast of '38 (1937) voor Philips Southseas Sweethearts (1938) voor Horlick's (melkproducten) Hoola Boola (1938?) The Ballet of Red Radio Valves (1938) voor Philips Sky Pirates (1938) Love on the Range (1939) In 1939 was Pal in Amerika om er een lezing te geven. Op dat moment viel Nazi Duitsland Polen binnen. Pal besloot om niet naar Europa terug te keren Nadat Walter Lantz (o.a. bekend van Woody Woodpecker) Pal behulpzaam was bij het verkrijgen van een verblijfs- en werkvergunning en Paramount hem in dienst wilde hebben kon hij zijn activiteiten voortzetten in Amerika.


Met zijn zevende Amerikaanse puppetoon 'Tulips Shall Grow' uit 1942 reageerde Pal op de situatie in Europa. In deze film zagen de Amerikanen een Nederlands stelletje (Jan and Janette) dat onder de voet gelopen en geknecht werd door een "Screwball leger" De soldaten werden uitgebeeld door gewetenloze, gezichtloze en gevoelloze robot achtige figuren. De regen bracht tenslotte uitkomst (in het filmpje).





Nadat Pal's werk succesvol werd in Amerika verschenen er ook Puppetoons comics (periodiek verschijnende stripbladen).



Tot 1947 bleef Pal zijn puppetoons produceren. Hier een lijst van de in Amerika gemaakte puppetoons: Dipsy Gypsy (1940) Captain Kidding (1940) Date with Duke (1940) Gooseberry Pie (1940) Rhythm in the Ranks (1941) Western Daze (1941) Tulips Shall Grow (1942) The Sky Princess (1942) Jasper and the Haunted House (1942) Jasper and the Watermelons (1942) Bravo, Mr. Strauss (1943) Goodnight Rusty (1943) 500 Hats of Bartholemew Cubbins (1943) Jasper and the Choo Choo (1943) Jasper Goes Fishing (1943) Jasper's Music Lesson (1943) Jasper in a Jam (1943) And to Think that I Saw it on Mulberry Street (1944) A Hatful of Dreams (1944) Jasper Goes Hunting (1944) Jasper's Paradise (1944) Package for Jasper (1944) Two-Gun Rusty (1944) Little Black Sambo (1944) Wilber the Lion (1944) Jasper and the Beanstalk (1945) Jasper's Booby Trap (1945) Jasper's Close Shave (1945) Jasper's Minstrels (1945) Jasper Tell (1945) Jasper's Derby (1946) Together in the Weather (1946) John Henry and the Inky Poo (1946) Tubby the Tuba (1947) Na Tubby the Tuba ging hij zich toeleggen op het verzorgen van special effects voor Live-action bioscoopfilms.

Is hiermee nu alles verteld? Nee zeker niet. In 1943 (ja; kunt tenslotte niet alles weten) werd op de Geesink-Toonderstudio's de Pal methode opgepakt. De oud medewerkers van Pal werden aangetrokken en Philips werd een belangrijke opdrachtgever van de Geesink-Toonderstudio's (ook toen de samenwerking ontbonden werd bleven zowel Toonder als Geesink films maken voor Philips). Hier in Nederland ging men dus door met Pal's poppenfilmmethode. In Nederland is er zelfs langer doorgewerkt met de Pal poppenfilmmethode dan Pal dat zelf heeft gedaan. En de studio van Joop Geesink  droeg jaren lang de naam 'Dollywood'.

Naar aanleiding van een reactie van Leon heb ik begin 2007  onderstaande info uit een artikel uit het Eindhovens Dagblad toegevoegd:

Buurt tegen sloop pand Hoogstraat

EINDHOVEN - Binnen uiterlijk acht weken moet de gemeente beslissen of het bezwaar al dan niet wordt toegewezen. Frank Davits, voorzitter van het buurtcomite en zelf Hoogstraatbewoner, is danig in zijn wiek geschoten door het sloopplan van de nieuwe, hem onbekende, eigenaar.

Het is een prachtig oud pand. Een uniek pand ook, gelet op zijn historische achtergrond. In vroeger tijden had de bekende filmmaker George Pal hier zijn studio, die later nog met Walt Disney heeft gewerkt. En tijdens de oorlog hebben er veel joden in ondergedoken gezeten. Echt een gebouw met historie.

Inmiddels is de villa gesloopt (1-2-2007)

Hier nog een documentaire:



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen