woensdag 11 december 2024

Crowdfunding-overwegingen, maar hoe nu verder?

 



illustratie ©Ben Westervoorde


Ik wist natuurlijk dat crowdfunding een rol is gaan spelen bij het de totstandkoming van    stripalbums. Ik volgde zo nu en dan hoe het er in het Crowdfund landschap aan toe ging. Splinter Het stripalbum bijvoorbeeld. Age Morris (tekst) en Victor Zilverberg (tekeningen) en organisatie werd gedaan door Maurice Heuts. Dankzij 101 donaties die samen € 6480,- bijeenbrachten via voordekunst slaagde het project en werd het album uitgebracht. Even voor de duidelijkheid; dit was bijna 10 jaar geleden maar desalniettemin interessant. De meegeleverde cijfers zagen er als volgt uit:



Maar hoe het werkte drong pas echt tot me door bij het volgen van Ger Apeldoorn's PEP NU! en bij de verrassende mededeling van  uitgeverij Personalia dat zij voortaan het doorgaan van al haar stripalbums en de Stripglossy gaan laten afhangen van het al dan niet slagen van een crowdfund actie. Personalia heeft een mooi fonds bestaande uit titels als Prinses Simone, May & Mam, Noortje, Casa Kiki (allen bekend uit de Tina) Kapitein Rob, Saul, Rembrand, Darius, Mijntje, informatieve strips van Margreet de Heer, Man en Paard, Jeff Rylander, Josje scoort, Rutger, Frikken, Mythos, de Generaal, Kind aan huis, Luthon Hoge, de gebroeders pinguin, Jelmer, Tom Poes en Flint. 

UITGEVERIJ EN CROWDFUNDING

De uitgever van Personalia maakte bekend dat het aantal albums dat hij zeker tien albums per jaar zou gaan crowdfunden. Daarbij komen nog de kwartaaluitgaves van de Stripglossy (het kinderstripblad Jump werd m.i. terecht buiten de crowdfund mogelijkheid gehouden). Het uitgeeflandschap komt er, in ieder geval bij Personalia, compleet anders uit te zien. 



Het was een schok die na de bekendmaking door de stripwereld trok maar was het wel zo'n rare move zoals velen beweerden? Persoonlijk vind ik dat uitgever Seb van der Kaaden wel een onderbouwde uiteenzetting gaf en na het lezen van Margreet de Heer haar artikel "Crowdfunding considerations" 


copyright: Margreet de Heer

vond ik zelfs dat dit wel eens een belangrijke stap zou kunnen blijken te zijn voor het al dan niet voortbestaan van menig stripuitgeverij. 

VIER PROJECTEN

Op dit eigenste moment (midden november 2024) zijn er minimaal vier grote Nederlandstalige strip crowdfund acties bezig. Gaan die vier projecten die elkaar momenteel overlappen onbedoeld in elkaars vaarwater zitten? We zullen het binnenkort weten. Ik had het idee dat een streefbedrag van € 6000,- per project zo'n beetje de max zou zijn maar de nu lopende fundings hebben de volgende financiële doelstellingen: Suske en Wiske Manga style: € 75.000,- Bloeddorst: € 20.000,- Off the record: € 15.000,- en Bartje € 20.000,- Interessant! Op het moment dat ik dit schrijf lopen alle vier projecten nog dus is het spannend. Ik zal in deze blog doorschrijven tot alle vier projecten afgerond zijn.                                                                                                                                

                                                                                                               

Overigens, waar PEP NU met 925 funders  53426,- bijeen bracht (het beoogde                   bedrag was € 18000,- ) blijven de meeste projecten steken tussen de 100 en de                       150 funders. Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal weinig. Bestaat het aantal zeer                         trouwe funders uit niet meer dan 200 a 250 stripliefhebbers? Dat lijkt me niet.                          Het is waarschijnlijk meer het gemiddelde aantal funders met oprechte interesse (of met een gunfactor) die een initiatiefnemer  op kan trommelen.  Ik kan absoluut niet inschatten in hoeverre de extra's van invloed zijn op het aantal deelnemers (wel op het totale bedrag).   


Als laatste van de vier projecten kwam uitgeverij Personalia geheel onverwachts (v.w.b. het tijdstip) met de Bartje crowdfunding. De andere grote inzameling van Personalia, "Off the record" was pas halverwege zijn crowdfund periode en had m.i. gezien het achterblijvende aantal donateurs, alle aandacht nodig qua promotie.11/11 De Bartje crowdfunding werd gelanceerd tijdens de life uitzending van Bammerdebam. Ongetwijfeld om het project een kickstart te geven. De eerste 3 aanmeldingen waren binnen.....                                                   

EN TOEN WAS HET STIL                         

Toen eigenlijk direct duidelijk was dat Bartje, ondanks de life uitzending, ook niet hard van stapel liep moet er op de uitgeverij toch een beetje de twijfel zijn toegeslagen zou je denken. Waar bleven de funders of donateurs (vreselijk al die begrippen die niet in mijn woordenboek staan)? 

Het bleef akelig rustig rondom de twee Personalia projecten en de tellers blijven lang een onrustbarende  bewegingloosheid aangeven. 

BLOEDDORST

Ondertussen verlopen de zaken ook bij het project Bloeddorst niet helemaal als gewenst. Bloeddorst heeft tamelijk veel medewerkers die allen binnen hun bubble (volgers en vrienden op de socials) promotie maken maar toch blijkt het moeilijk te zijn om € 20.000 bijeen te funden. Nadat de periode afliep bleek het tot de mogelijkheden te behoren een stuk of 20 bonusdagen te krijgen zodat de crowdfunding onverwacht (voor mij althans) door kon lopen. Ook verbazend was het dat op een bepaald moment de volgende mededeling op het scherm verscheen: "Hoera! Het project heeft de drempel van 80% gehaald! De maker past de begroting aan om het project toch door te laten gaan." Hoewel ik de laatste ben die de Bloeddorst crew dit succes misgunt zijn dit in mijn ogen zaken die niet bij een serieuze crowdfund organisatie horen. Het doet afbreuk aan de geloofwaardigheid en dat is net            dat wat we niet nodig hebben als consument. Maar "Hoera" voor Bloeddorst natuurlijk!            



 Het gebeurd niet vaak meer dat bezoekers reacties achter laten op blogs 

                                  maar ik stel het wel zeer op prijs!                                                   

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Waar waren we gebleven? O ja; Personalia:
                                              

En het was ook een beetje de vraag wanneer  de uitgeverij helemaal los zou gaan. Uitgever Seb van der Kaaden was met Jan Willem de Winter druk met de net opgestarte podcast "Gek op Boeken" en streed tegen de BTW verhoging voor boeken en moest ook nog een plan verzinnen om de schade die was opgelopen bij, de uitgave van het, wat mij betreft, hilarische dubbelnummer 30-31 van de Stripglossy teniet te doen door weer met een hele andere invulling van nummer 32 voor de dag te komen. Volgens mij deed dit nummer dit keer niet aan de aangekondigde crowdfunding mee aangezien dat, onder deze condities, onmogelijk te managen was. Alle hulde voor het, op het oog oplossend vermogen en Personalia kreeg meer bijval dan afkrakende reacties maar een blad heeft abonnees nodig en de stilstand (of achteruitgang) daarvan was niet gebaat bij een nieuw dol maar verrassend experiment. De eerdere uitspraak dat de abonnee formule eigenlijk al een vorm van crowdfunding was moest maar even in de praktijk gebracht worden. Op zich begrijpelijk.                                                  Is het voortbestaan van de Stripglossy in gevaar? Zal de uitgeverij het blad een volgende keer wel lanceren via een crowdfunding?  We zullen het gaan zien.  Een belangrijke reden om dat te gaan doen was dat zo beter ingeschat kon worden hoeveel glossy's er gedrukt moeten worden want naast het abonneebestand en de winkelverdeling (voortaan zonder recht op retour begreep ik) zou er een reeds betaald aantal bladen naar de crowdfunders gaan. Het gebruikelijke een hoge oplage te laten drukken leverde beschadigde dus onverkoopbare retouren en teveel omgehakte bomen op. Dat is dan verleden tijd. Een op de toekomst toegesneden uitgeversbeleid waarover is nagedacht dunkt me.

Ondertussen (we schrijven inmiddels 8 december) zit er beweging in de projecten "Off the record" en "Bartje" Er zijn fondsen benaderd en bereid gevonden om een bedrag in de projecten te steken en voor Bartje is zelfs een zgn "verdubbelaar" ingezet die voor een week alle binnenkomende donaties verdubbelde. 

 

De tussenstanden op 8 december (eerst die van "Off the record" daarna die van "Bartje").

Dat zijn positieve punten. Wat betreft de zaken die tegenzitten noem ik dat de persoonlijke FB  pagina van de uitgever, niet lang voordat de keuze voor crowdfund wereldkundig gemaakt werd, dus gehackt werd.

Weg werkende pagina met de daarbij meelezende volgers/achterban en FB vrienden, weg platform om je projecten op de kaart te zetten. Twitter (nu X) is ook niet de tool geworden die je succesvol kunt gebruiken als roeptoeter voor je plannen. De betreffende stripmakers deden ook hun best maar voor hun was alles nieuw en constant de bel luiden om je werk onder de aandacht te brengen is niet echt iets dat samengaat met geconcentreerdheid die je nodig hebt om aan een strip werken. De FB groep van "Off the record" bestond al een paar jaar maar heeft helaas slechts een beperkt aantal volgers. En gewag maken op strip gerelateerde FB groepen is vissen in te kleine vijvers met, ook nog eens, in iedere vijver dezelfde vissen. Op papier zal het allemaal moeten werken maar in de praktijk bleek social media,  dankzij een aantal tegenvallers weer eens een overschat medium waar het hard werken is om mensen te enthousiasmeren. Te veel herhaling geeft ook nog eens ergenis en dat kun je helemaal niet gebruiken. Voor de stripmakers in kwestie was het gelijk een  vuurdoop in "social media gebruik" (voor zover ze daar al niet eerder bekend mee waren  geraakt) want die moesten stevig aan de bak. De "hit and run" aanpak is niet altijd leuk om uit te voeren. Ik had bij een podcast, waarbij Seb van der Kaaden te gast was en er gesproken werd over het onderwerp "Uitgeverij Personalia gaat voortaan alleen uitgeven na een geslaagde crowdfund", in de zijlijn de volgende vraag gesteld:


Op dat moment was ik dus niet op de hoogte dat zijn persoonlijke account gehackt en zijn Personalia FB pagina voor hem niet meer in de machinekamer toegankelijk was. Het opbouwen van een nieuw breed sociaal platform lijkt me ondoenlijk op korte termijn en ook met een project gebonden specifiek platform van de grond te krijgen moet je gewoon heel lang (echt lang) van te voren starten en doorlopend veel werk aan verrichten. Dat zat er dus even niet in. Seb gaf in de uitzending wel aan dat hij in zijn eigen bladen de mogelijkheid ging gebruiken om de crowdfundacties onder de aandacht te brengen. Als het goed is staat er in de nieuwste Stripglossy.... 

23/12 Jawel een leaflet mee geseald aan de back cover zijde!! Klasse!
 
 


foto: Amhad Resh

(en waarschijnlijk ook in de Jump want de doelgroepen lezen die natuurlijk ook) info over de lopende crowdfundings en met een fraaie QR code val je, bij belangstelling, 1-2-3 met je neus in de boter. Natuurlijk weet ik lang niet alles wat er moet gebeuren om een project in de picture te krijgen maar de zeer actieve uitgever werkt zich samen met de auteurs een slag in de rondte. En toch gaat lang niet alles naar verwachting En soms lijkt het er op dat de fraai gekleurde luchtballonnen verstrikt zijn aan de taken van de bomen. 

10 december 2024 (6 dagen voor afloop van de actie) plofte de bekendmaking dat de crowdfunding voor Suske en Wiske in Manga style, voor 100% gefund was, op mijn digitale deurmat: 

🥳 100% Gefund!!!🎉

De doelstelling is behaald! Suske en Wiske kunnen dus hun koffers pakken, Roderick mag zijn vingers beginnen stretchen en Marissa mag haar potloden alvast slijpen, want dat ongelooflijke avontuur komt er nu met zekerheid aan!
                          
Geen verrassing maar zeker een felicitatie waard. Het is dus mogelijk om € 75.000,- te funden.
Een mooie gelegenheid om de verdeelgrafiek van het Suske en Wiske project te tonen:


VOORINTEKENING (FF TUSSENDOOR)

Dat geeft een mooi stukje inzicht. Het crowdfunden is een sterk uitgewerkte versie van wat 
vroeger voor de digitalisering in het boekenvak "voorintekening" werd genoemd. In de bladen 
van de uitgeverij, op advertenties en/of brochures en posters in de boekwinkels,  verschenen 
aankondigingen van boektitels. Door middel van een bon die je uit kon knippen of een 
postkaart kon je intekenen op de titel. In plaats van extra's kreeg je korting op het betreffende 
boek.... als hij daadwerkelijk gedrukt en uitgegeven werd (dat hing af van het aantal 
voorintekenaars). Betalen deed je toch pas bij verschijning of bij het afhalen van het boek. 
Tussen het volgen van de crowdfunding projecten door dook opeens een digitale versie van 
het vroegere "voorintekenen" op. Uitgeverij Reboot kwam met een digitaal aanmeld formulier 
(nu "een pre-order" genoemd ) voor een speciaal luxe album waar 75 exemplaren van zullen 
verschijnen. Dit aantal was snel bereikt met behulp van een email actie dacht ik. Hier wel de 
link maar bestellen kan dus niet meer: De inschrijving is gesloten: 

WAT LAAT JE ZIEN?

Terug naar de crowdfunding. Er lopen nu nog steeds twee crowdfund acties van uitgeverij 
Personalia.  Het zou mogelijk moeten zijn om beiden stripalbums over de eindstreep te kunnen 
trekken. De vraag is "Hoe?" Je project presenteren bij de juiste doelgroep (als dat nog niet 
gedaan is). Dat zou bij "Off the record" betekenen dat je het voorbeeld verhaal van 11 pagina's 
dat nu alleen (?) ter opwarming bij de FB groep De jaren Eppo/Pep staat te shinen op zoveel 
mogelijk muziek en strip groepen en andere socials neerzet met korte uitleg en een kleine 
verwijzing naar het juiste projectadres bij voor de kunst. 
Ger Apeldoorn schreef er dit bij wat je eigenlijk op zijn Jaren Eppo/Pep facebook kunt lezen 
want daar heb je het verhaal er ook gelijk bij staan:











                                                                           






































Van Bartje zou je een week lang dagelijks een vervolg aflevering kunnen plaatsen 
op alle mogelijke geschikte socials met de nadruk op die uit Drenthe ("Niet alleen 
Drenthe. Bartje gaat over alle provincie grenzen." las ik). 










































In de relatief korte tijd die nog rest zou ook gedacht kunnen worden om 
bijvoorbeeld een FB advertentie campagne op te zetten, Suske en Wiske 
Manga Style heeft dat vanaf het begin van haar campagne gedaan en dat
heeft ze volgens mij flink wat donateurs/funders opgeleverd. 
Je moet wel heel goed nadenken over de kans dat jouw advertentie (liefst 
eenmalig - dus een snel verschuivende doelgroep eh ok, laat ik dan ook 
eens "target group" tikken) bij de juiste persoon terecht komt. 
De Standaard uitgeverij heeft al een aantal geslaagde crowdfund campagnes 
op haar naam staan maar dat alles bij de Standaard lukt is ook weer niet zo: 


 

We hebben de rol van de makers en de uitgeverij belicht. Laat ik niet vergeten de invloed 
die de stripliefhebbers in huis hebben te benoemen. Vroeger zorgde ik, als ik in een 
boekwinkel of sigarenboer kwam dat de stripboeken altijd een prominente plaats in de 
schappen kregen. Dat deden, zo weet ik inmiddels, meer stripliefhebbers. Nu we met ons 
allen toegang hebben tot de digitale wereld kunnen we dat ook doen natuurlijk. 
Ik deel met plezier nieuws uit de stripwereld. Een alternatieve wijze van stripalbums 
zichtbaar in het schap leggen dus eigenlijk. 
Op de crowdfund project pagina's vinden we dit soort doorverwijzers.

                          



Reuze handig! 

YOUTUBE EN ZO

De strip podcasts en vlogs doen het op hun manier. 
Zo'n podcast/vlog uitzending blijft online staan en wordt gewoon door beluisterd. oftewel; het 
vermeende effect loopt ook door. Personalia heeft het project Bartje gelanceerd tijdens  een 
life uitzending van een vlogger maar je kunt daarnaast natuurlijk ook vids neerzetten en 
verspreiden Ik vond o.a. twee goed bruikbare filmpjes over het Bartje project op het

                         



Is weer wat anders. De wijze om die video's te verspreiden moet nog uitgewerkt worden. 
Ik denk dat naast de uitgeverij de groepen die ik verderop benoem onder de subtitels 
"STEUN VAN STRIPLIEFHEBBERS" en "MET Z'N ALLLENhier wat mee kunnen maar 
zeker ook de actie die beschreven is in "EEN PROMOTIE FILMPJE (VARIANT 2)" is 
een overweging waard.



DIGITAAL KABAAL

Hier staan nog twee van de vier deelnemende projecten:


Wellicht met wat hulp komen ze alle vier over de eindstreep. Dat zou heel leuk zijn. 
                                                                                  
                         



                         


Ik weet lang niet alles van wat er al gebeurd om de projecten te promoten maar kan wel zelf 
dingen verzinnen waarvan ik denk dat ze funders/sponsoren op zouden leveren maar 
zo tijdens het uitproberen kom je er achter dat het allemaal niet zo makkelijk is. 
Daarom is het handig om alles wat bekend is en je hebt bedacht in de strijd te gooien. 
Volgens mij gaat het bij de meeste crowdfund acties om een stuk van de kosten te dekken. 
Vaak zal het gaan om de aanloopkosten
maar blijven de oude verdienmodellen bestaan om bijvoorbeeld de royalty's te betalen.


maandag 16 december

Het stripalbum "off the record" heeft nog 13 dagen te gaan en heeft 50 % van de benodigde 
€ 15.000,- binnen.

Bij Bartje staat de teller op 62 % van de benodigde € 25.000,- en er zijn nog 16 dagen te gaan. 

Het gaat er om spannen. Natuurlijk is er, vooral bij Bartje, nog veel te winnen. 
De bekendheid van de TITEL is zo ongelofelijk bekend in heel Nederland wat gelijk 
staat aan de grote kansen op funders/sponsoren. Ik zie dat goedkomen. De eerste slag is een 
daalder waard en het is nu eenmaal zo dat de eerste slag nog op veel doelen uitgedeeld kan 
worden. 

Dan is er natuurlijk ook nog het stripalbum "Off the record". Wat doe je als uitgeverij nu er nog 
een flinke promotieslag gemaakt moet worden?  Een duivels dilemma! 
Wat voor Bartje geld gaat natuurlijk ook op voor "Of the record". Dat van die eerste klap en die 
daalder bedoel ik dan. Voor Bartje is het nu of nooit als vastgehouden blijft worden (en daar ga 
ik van uit) alleen aan het uitgeven na een geslaagde crowdfund.
 
Voor "Off the record" zie ik meer mogelijkheden maar daarover later meer.

Let op, het is een ontdekkingstocht! Na ervaring opgedaan te hebben van crowdfundactie's 
van auteurs die bij de uitgeverij werden uitgegeven is (en dat weten we nu allemaal) de omslag
 gemaakt om voortaan alleen albums die succesvol gecrowdfund zijn in productie te nemen. 
Waar Margreet de Heer en Rutger Gret doelstellingen hadden van € 6000,- per album gaat 
het nu om getallen die horen bij uitgaven van een professionele uitgeverij. Laten we zeggen
 dat de prijs € 20.000,- zal zijn voor een soft cover album van 44 strippagina's. De makers, 
de uitgeverij, de productie (druk- verpakkings- en verzendkosten), de promotie kosten, de 
organisatie Voor De Kunst, de belasting en ik zal vast nog wel iets vergeten,  krijgen ieder hun 
deel. Dan zijn de taartpunten lang zo dik niet meer dan je zou verwachten bij het horen van 
het te crowdfunden bedrag. 



















Je mag je terecht afvragen of crowdfunding alleen voldoende is een verantwoord uitgavebeleid
 te voeren. Dat is niet zo. Dat is ook door niemand beweerd. OK, bij Suske en Wiske Manga 
style wees de scenarist Roderick Leeuwenhart er op dat het mogelijk zo is dat het album alleen
 voor funders bedoeld was en niet via andere kanalen verkocht zal gaan worden door de 
Standaard uitgeverij (bron interview met Roderick 
exclusive" heet dat begrijp ik. Het kan aan mij liggen maar dat was ik nog niet in de promotie 
tegen gekomen en dat terwijl dat een extra argument lijkt om deel te nemen. Reden om even
 beter naar de crowdfund pagina van het project te kijken en daar zag ik de mogelijkheid om 
10, 20 of 50 exemplaren met oplopende kortingen van 6, 12 en 25% te kopen eh funden 
(die 25% komt er bij verkoop in de stripwinkel natuurlijk weer bovenop en komt aardig 
overeen met het % dat normaal over een album verdient word na (makers>uitgeverij>
productie>distributie>stripwinkelwinkel (grofweg).
 
Dit kan m.i. niets anders betekenen dat winkeliers zo hun voorraad in huis kunnen halen (i.p.v. 
via de reguliere stripdistributeur). Door die pakketverkoop kwamen 450 exemplaren bij 12 
kopers (waarvan ik dus denk dat dat stripwinkels betreft) terecht. Die wijze van je albums bij
stripwinkels terecht te laten komen had ik niet eerder gezien. Het schakelt de schakel de
distributeur uit. 
Het begint steeds ingewikkelder te worden. Als ik goed geteld heb en Roderick Leeuwenhart 
het bij het goede eind had betekend dit dat er een dikke 3000 Suske en Wiske Manga Style 
albums zullen verschijnen. 
Zoals gezegd; Het is een leerzame ontdekkingstocht dat crowdfunden.
 
Ik spring een beetje van de hak op de tak. Laten we het er op houden dat dat komt door
 'voortschrijdend inzicht'. Vooral geen kritiek maar vol bewondering kijken naar wat er 
allemaal aan het gebeuren is.
Maar het blijft een ontdekkingstocht. Je zou zeggen dat een crowdfund actie duurt tot het
 aangegeven moment waar de rekening word opgemaakt. De Suske en Wiske Manga Style
 crowdfund actie is dus al een poosje afgelopen. 
"Campagne beëindigd op 16 december 2024" 
De stripwinkels hebben (in mindere wijze) hun voorraad op de crowdfund gekocht en zo voor 
zichzelf een mogelijkheid gecreëerd hebben om  buiten de crowdfund om te kunnen verkopen.
 blijkt dat de Standaard uitgeverij te hebben besloten om de verkoop op de crowdfund pagina 
niet op de afgesproken dag te sluiten maar de mogelijkheid te blijven bieden albums te 
verkopen. Dat verwonderd me eigenlijk wel. 
De spelregels moet je niet tijdens het spel veranderen.

                          
Ulule heeft er een verkooploket bij voor na de crowdfunding. Laten we toch maar alvast sparen voor 
een grafkrans voor de laatste stripwinkel. Een crowdfundactie voor die krans lijkt me na 
deze verrassende mogelijkheid ongepast. Let op; ik speel de duivel en de engel in deze blog;
Een echte mening heb ik niet. Alleen maar een visie en ideeën. Kan dat? Ja tuurlijk wel.

Ik kijk even over de Europese grens heen. Bone, een enorm populaire strip die ik al snel na 
het eerste nummer ben beginnen te volgen. Helemaal snappen deed ik het niet maar Jeff 
Smith geeft zo'n geweldig inktlijntje. Op dit moment is er een Bone crowdfunding bezig en 
het streef bedrag is dik en dik overtroffen maar daar gaat het niet om. Ik wil even aanstippen
 wat ik meer zie bij crowdfundings: De mogelijkheid om een PDF te funden. Is dat een raar 
idee? Ja dat is een raar idee maar het gebeurd.

                                 

EN HET GEBEURDE IN DECEMBER

Wat een verraderlijke gedachte is is dat december met de feestdagen en vakanties een prima 
internetmaand is. Nou dat valt nogal tegen weet ik uit ervaring. Wat ik op publieksites heb 
meegemaakt is dat de bezoekersaantallen naar beneden duikelen. Natuurlijk; winkelsites als 
Bol, Amazon en zo draaien goed maar daar zal je geen crowdfund actie tegen komen. 
December is dus geen beste maand. De tweede helft van januari t/m april worden door 
Kickstarter aangeduid als de beste tijd om te crowdfunden en anders kun je het beste spreken
 over de vroege lente en de herfst tot half november. Het is niet anders. 
De andere maanden zijn hard nodig voor de voorbereiding en de afhandeling. 
Wat zijn we vandaag? de 17e december. 

TERUG NAAR BARTJE!

Terug naar de crowdfunds van uitgeverij Personalia. Alle kaarten op Bartje!

                          

Een verhaal van Anne de Vries dat bewerkt door Anco Dijkman (tekenaar) en Amhad Resh 
(scenarist) 90 jaar nadat het boek uitkwam, als de crowdfunding slaagt, als stripalbum 
gepresenteerd gaat worden tijdens een feestelijke dag op 1 mei 2025 in Assen. Bartje is aan 
een eindspurt begonnen en uw hulp is zeker nodig!  Verzeker u van een album via deze link. 

STEUN VAN STRIPLIEFHEBBERS

Op dit moment heb je stripliefhebbers nodig die meehelpen een project een duwtje in de 
goeie richting te geven door hun socials te gebruiken om de crowdfunding incl. de link er 
heen te promoten. Dat besef moet in de stripwereld nog een beetje indalen (niet alleen voor 
crowdfundings). Ik tipte dit al eerder aan.. 

POSITIEF BLIJVEN DENKEN

Wat kan het voor voordeel hebben om twee crowdfunding projecten ongeveer tegelijk te 
hebben lopen. De eerste eindigt over 12 dagen. De tweede over 13 dagen (of komen daar 
nog bonusdagen bij?). Hoe dan ook. Twee ballen tegelijkertijd in het spel houden kan zijn 
voordeel hebben (dat weet iedere Quick Boys supporter). Je kan met de VDK mails die je kunt 
sturen naar de deelnemers van een project bij afloop (wat de uitkomst ook is) een verwijzing 
opnemen naar het nog lopende project (natuurlijk kan dat ook veel eerder maar dat zou niet 
netjes zijn). Ik heb me te weinig verdiept in de bedrijven die crowdfunding modellen en 
organisaties  aanbieden maar het zou sowieso geen verkeerde zaak zijn als je de mailadressen 
van je klantenbestand bij een nieuw project kunt gebruiken als informatie voorziening naar je 
klanten toe.  

WAAR IS DE DOELGROEP

20/12 Tergend langzaam kruipt het aantal donateurs omhoog maar er zit beweging in en het 
gaat de goede richting op. Ik probeer me verdienstelijk te maken om er op mijn socials en 
groepen waar de Bartje liefhebbers zich haast wel moeten bevinden info te posten. 
Ondertussen borrelen zoveel ideeën op die verder borduren op Margreet de Heer haar 
 "Crowdfunding considerations" . Wat een aanzet heeft ze gegeven! Het is een nieuwe manier
 van strips kopen en de aanloopkosten die er bij komen kijken voordat een strip kan 
verschijnen financiert. Ik begrijp een hoop zaken niet. Waarom al die (ik noem het oneerbiedig) 
snuisterijtjes waar zo goed als geen belangstelling voor is. De target groep (hoor mij nou) is 
bij crowdfunding niet alleen de stripverzamelaar; Ja ook maar als het goed is bestaat er een
 hele grote groep potentiele inhakers. In het geval van Bartje de mensen die destijds de TV 
serie gezien hebben maar ook bewoners van de Oostelijke provincies en in het bijzonder 
Assenaren. Het lukt maar moeizaam die te lokaliseren en/of te interesseren tot de funding van 
het stripalbum maar het is onontgonnen gebied. Ze komen er wel ook al zijn ze er nog niet. 
Crowdfunding moe" werd geopperd. Dat zal zijn als we het hebben op over een deel van de 
paar duizend bezoekers van strip gerelateerde socials. Zij krijgen te veel de vraag op zich 
afgevuurd om een album te funden. Dat was ook bij de advertentie campagne het geval. 
Hoe vaak de advertentie met de vraag om een bepaald album te gaan funden voor mijn neus
 kwam was buiten proportioneel. Dat ligt aan het huidige systeem en kost de zender, eh ik 
bedoel de adverteerder klauwen vol geld. De advertentie blijft verschijnen ook als je het
 betreffende album gefund hebt. Dat is niet hoe het moet. Er word dan ook gewerkt aan een 
systeem om een advertentie een, maximaal twee keer te tonen waarbij bij vermeld wordt dat 
het de laatste keer is dat de aanbieding gedaan word. Kent u het woord bannerblind nog? 
Die kant moeten we niet uit. Niet blijven herhalen omdat uit iemand zijn of haar koekjes blijkt
 dat hij of zij stripliefhebber is. Ik spits het toe op strips maar die redenering is natuurlijk 
algemeen en er word, zoals ik zei, hard aan gewerkt een minder agressieve/doorduwende 
advertentie methode op u en mij los te laten. Crowdfund moe ? nee, meer moe van 
advertenties waar je niet op in wil gaan. Daar kun je gelijk de overload aan informatie over
 een actie toe voegen. Ik doe daar zelf aan mee, ik geef het toe. Er moet een andere
 insteek/aanpak bijkomen. Wat dat betreft heb ik voor ogen hoe of wat maar daarover wellicht 
later meer. 

BLUND

Ger Apeldoorn schreef een reactie op deze Blog. De reactie kun je onder deze blog lezen.

Wat Personalia niet ontzegd kan worden is een bepaald recht door zee/olifant door de 
porseleinkast attitude. De Engelsen zullen het "Blund" noemen. Ik mag dat wel. Natuurlijk 
kun je, als je een STRIPGLOSSY stripbattle (nu doet Jump dat, zo heb ik begrepen) organiseert 
het alleen hebben over een fijne penseelstreek maar personalia voegt dit er aan toe:

"Bij de StripBattle is bewust gekozen om het publiek te laten stemmen, want als een 
stripmaker geen publiek weet te mobiliseren, wordt het erg moeilijk om met een strip 
voldoende ‘commercieel’ succes te boeken. Geen publiek, geen verkopen, dus stem!"    

Duidelijk zou ik zeggen. In de podcasts / vlogs over crowdfundings waar Seb te gast was,
 was de teneur dat de uitgeverij deze rol bij de crowdfunding promotie acties ging vervullen. 
Waar redacteuren als b.v. Jan van Erp nog uitgingen van een sociaal hart van een blad gaat 
Seb door roeien en ruiten. Ik maak geen blad voor blootliefhebbers hoor ik nog hem zeggen 
tijdens een samenkomst op een perron (9?) van Amsterdam centraal....  
en ja hoor; een paar nummers verder ligt er een blote uitdagende vrouw op de cover waarbij 
een lak overheen geprint is die je wel eerst moet wegschrappen maar de tekst "WAARSCHUWING: 
DEZE UITGAVE BEVAT EEN SEKSSTRIP. LEEFTIJD 18+" sprak boekdelen. Ik bedoel maar.
Het scoorde (?) en daar ging het om. Hetzelfde gedrag ontwaarde ik bij zijn/hun blad voor jongeren. 
Weg met dat achter het beeldscherm hangend gamen en er op uit! Niet veel later kwamen 
we de games in de Jump tegen. Weer wat later verscheen er een tweede Jump reeks onder 
de titel "Jump Power" met de wervende aanbeveling: "Wil je op de hoogte zijn van de 
nieuwste games, films, strips, speelgoed, spelletjes, boeken en tv-series? Lees dan 
Jump POWER!  – het meest complete maandblad voor jongens en meiden." Het rare
 is dat ik, alles wat hij doet, na een tijdje nog snap ook. 

MET Z'N ALLEN

Door de speciale van der Kaaden aanpak van bladen maken zijn er in de loop der tijden 
behoorlijk wat mensen betrokken geraakt bij de uitgeverij. Denk eens aan gast hoofdredacteurs 
als André van Duin, Lieuwe van Gogh, Theo van den Boogaard, Dolf Jansen, Koen Maas, 
 Aloys Oosterwijk, Peter R. de Vries  Carlo Boszhard, Radio-538-dj  Sander Lantinga, 
Hein de Kort, Margreet de Heer, Peter Nuyten, Philippe Delzenne, Fred de Heij, 
Charel CambreAimée de Jongh, acteur Benja Bruijning, Jacques Post, Eric Heuvel, 
Willem Ritstier, 
Kim Duchateau, Martin Lodewijk en niet te vergeten Jan van Haasteren. 
Maar ook de meer dan 100 stripmakers waaronder de deelnemers aan de eerder genoemde 
"StripBattle" die met hun strips in de Stripglossy of Jump (?) hebben gestaan. Zou je die niet 
bereid kunnen vinden om zich met de striplezers in te zetten om, ieder op zijn/haar wijze de 
nieuwe crowdfund aanpak van uitgeverij Personalia (maar natuurlijk ook die van andere 
stripuitgevers) op de kaart te zetten? Met zijn allen de gun-factor in beeld brengen noemen we 
dat in strandpaviljoen "Winters aan Zee".














EEN PROMOTIE FILMPJE (VARIANT 2)

In 2016 begon uitgeverij Cliche met de (her)uitgaven van de Oberon Tom Poes serie. Dezelfde 
serie die ook al heruitgegeven was door Big Balloon maar goed, ik heb de keus niet gemaakt.
Waar het om gaat is dat de uitgever een mooi promotie plan had bedacht. Hij liet een promotie
filmpje maken en zette die op Facebook. 

             



Het filmpje werd als volgt geïntroduceerd:
"Promotiefilmpje voor het album Tom Poes en de Krakers.
Actie: Deel en like het filmpje op je tijdlijn en iedere dag tot aan de releasedatum wordt er een
album gratis weggegeven!"

De actie duurde 10 dagen (er werden dus10 gratis albums albums weggegeven) maar we
zijn benieuwd naar de respons. Het promotie filmpje werd 275 keer gedeeld wat resulteerde in 
13000 weergaven. Natuurlijk kunnen we hiervan niet afleiden hoeveel albums er naar 
aanleiding van deze promotie actie werden verkocht. Wel kunnen je vaststellen dat het een 
goed middel was om bekendheid te geven aan de verschijning van het album.
Het album werd (los van de actie) ook op het Youtube kanaal van de uitgever geplaatst en 
werd daar 1500 keer bekeken. 

Als je deze actie om zou werken naar de promotie van een crowdfund project zou je niet het 
te funden album als "prijs" moeten weggeven maar kun je beter denken aan iets anders dat
wel aansluit bij het project. Ook niet onbelangrijk: Het platform/de pagina/de FB Groep/
Instagram waar je als promotor van de crowdfunding zet zouden liefst wel over een redelijk 
aantal abonnees/volgers mogen beschikken. 

KERSTSTOL

Terwijl Nederland en België zich druk maakt hoeveel slaatjes er met kerst moeten zijn ben ik 
bezig met het volgen van de twee nog lopende crowdfundactie's. Die van Bartje en die van Off 
the record. .


Ik promoot al langer dan een maand dagelijks, op tien verschillende telkens wisselende plekken, 
eerst de vier, daarna de drie en nu nog de crowdfund acties van Bartje en Off the record. 
"Off the record" blijft lang rond de 50 % hangen en Bartje staat op 72 % 
(€ 18230,-) en heeft nog 8 dagen te gaan. 

                            


DE KUNST

Een boek kost € 30,- Reken maar uit hoeveel boeken er nog gefund moeten
worden om aan de minimale 80 % te komen. Een stuk of 60. Nog geen 8 Bartjes per dag om 
aan de 80 % te komen.(reken het zelf maar even na want een rekenwonder heeft nog nooit 
iemand in me kunnen ontdekken).

Het bedrijf "Voor de kunst" heeft de mogelijkheid ingebouwd om 7 dagen voor afloop de tijd om
te crowdfunden met 14 dagen te verlengen. Daar zullen wel voorwaarden aan verbonden zijn 
in de zin van "We zijn er bijna maar nog niet helemaal" en met "We zijn er bijna" bedoelen ze 
dus bij de 80%. Ik schreef al eerder dat je nooit tijdens het spel de spelregels moet veranderen
Dat is voor de funder ondoorzichtig en je loopt kans dat het crowdfund gebeuren niet meer
 serieus genomen gaat worden. Stom, stom 14 keer stom! Wacht  even, Dit gaat over 
"Voor de Kunst". 
Het na afloop van de crowdfunding op de crowdfunding van Sus&Wis manga style pagina 
onaangekondigd door kunnen gaan met het albums bestellen vond en vind ik ook niet lekker 
aanvoelen. 
Nou, trek het project Bartje maar over de lijn. 
En wat het gebruikmaken van die rare koerswijzigingen onderweg betreft; 
Het kan dus waarom zou je het niet doen? "Zo is er geen kunst aan" is geen passende 
uitspraak want het blijft een opgave...  en de uitgeverij moet blijven bestaan natuurlijk!
  








EEN POOLTJE VOOR DE GRAP

Nu we toch bezig zijn poneer ik direct het volgende:












                              Crowdfunden moet wel leuk zijn vind ik.

TOCH EVEN WAT CIJFERS

Even terug naar het platform "Voor de Kunst". Na wat googelen weet ik 
dat je om een project te starten € 100,- excl. BTW betaald. 
Dat lijkt me niet te veel. Daarna betaal je als uitgever 7% excl. BTW 
per gefund bedrag. 
Het is een stichting dus kijk ik daar niet vreemd van op. Je moet van te 
voren de rekensom hebben gemaakt (die taartpunten waar ik eerder over 
schreef) en weten wat een product daadwerkelijk moet gaan kosten. 
Die extra's kosten ook geld. 
Alles overziend leveren die extraatjes, volgens mij niet zo veel op terwijl 
ze wel afleiden van het hoofddoel (zowel voor de crowdfund als voor de 
funder) .  

VRAAG EN ANTWOORD

Op een FB pagina waar ik deze blog onder de aandacht breng worden 
ook reacties gegeven. Allemaal heel handig want er is veel om over na 
te denken en je kunt niet genoeg vragen proberen te beantwoorden 
krijgen vind ik. Hier de vraag (de naam van de vragensteller laat ik weg): 

de vraag:
"Maar ligt dat bij die drie projecten ook niet aan de prijs? Ik wil best een 
softcover album van € 12,50 dat me aanspreekt maar niet kan inzien 
ondersteunen. Maar € 24.50 ex verzendkosten zonder te weten wat je 
koopt? Dat gaat mij een stapje te ver."

 het antwoord:
 "just my 2 cents": Je hebt het denk ik vooral over de crowdfunding van de 
Suske en Wiske Manga Style 128 pagina’s € 24,99 (inclusief verzendkosten). 
Ja, ik begrijp dat je wilt wachten tot het album besproken gaat worden in de 
media maar het aantal pagina's, de exclusiviteit en de toch niet!!! extra te bere-
kende verzendkosten maken het verschil tussen beide prijzen al wat minder 
groot al is het gat niet dicht te praten dat geef ik toe. Om te wachten tot het in 
de winkel ligt is een kwestie van lange of juist een snelle adem. 
Volgens mijn berekeningen zijn er slechts een 450 winkelexemplaren beschikbaar
(strip) boekhandelaren waren in de gelegenheid om de albums tegen een appart 
'50 exemplaren pakket verkoop' tarief in te slaan via de crowdfund en volgens 
een interview met de schrijver is het boek van de Standaard uitgeverij uit alleen 
'by crowdfund only' te koop. Die 450 exemplaren die waarschijnlijk in een paar
winkels zullen opduiken zijn buiten de gebruikelijke distributie om gefund (hier
boven schreef ik daar al eerder over).

De andere crowdfond acties die ik in mijn blog volg zijn: Bloeddorst deel 2, 
100 pagina's € 30,- (inclusief verzendkosten), de luxe gebonden uitgave van 
de beeldroman 'Bartje', 100 pagina's € 30,- (inclusief verzendkosten binnen 
Nederland) en 'Off the record', hardcover (v.w.b. de crowdfund edities) stripalbum 
van 48 pagina's € 30,- (inclusief verzendkosten binnen Nederland). 
Ik wist tot voor kort weinig tot niks van het fenomeen crowdfunding. 
Om daar verandering in te brengen ben ik die blog gaan schrijven en die is, zo 
schrijf ik nu eenmaal, vaak enorm van de hak op de tak, bolstaand van de schrijf- 
en stijlfouten (die ik er tussendoor zo veel mogelijk uit probeer te halen) en veel 
te uitgebreid voor de blogvorm.

Straks, als alle vier de crowdfundings zijn afgelopen, ga ik de ruwe versie proberen 
te ontdoen van de nu (voor mij nog) interessante gedachtesprongen die er straks, 
gegeven het onderwerp niet veel meer toe doen. 
Dan hou je een prachtig gepolijst (HAHAHA) blogje over maar dan heb je ook wat. 
Terug naar de prijzen: zijn prijzen van € 24, 95 en de € 30,- als input om het verschil 
te maken of een strip wel of niet uitgegeven gaat worden exorbitant hoog? 
Om de dooie donder niet! Nou ja, als je liefhebber van een betreffende titel/reeks 
bent tenminste. Ik ben in het bijzonder erg geïnteresseerd in het album "Off the 
record". Ga er maar van uit dat ik die dus gefund heb.
 
Omdat ik niet tegen bloederige scenes opgewassen ben was Bloeddorst niet een 
album dat ik op mijn nachtkastje wil neerleggen. Heel egocentrisch om dan niet te 
funden? Eh nee want ik gebruik dat geld liever voor een album waarvan ik weet 
(of denk) dat ik er veel plezier aan ga beleven en bij het lezen niet om de pagina 
mijn vrouw wakker hoef te maken om te vragen of ze even, voor de zekerheid 
onder het bed wil kijken...., Ik ben overigens wel blij dat het uitgegeven gaat worden. 
Wat ik wil zeggen is dat crowdfund het vooral moet hebben van de diehard fans (van 
de maker(s), de reeks, het onderwerp en zo) en het dient om een album te laten 
doen verschijnen. groet! (met dank aan de vraagsteller)

EIND IN ZICHT!

Is het nu tijd is om rustig achteroverzittend af te wachten tot de laatste twee 
crowdfunding acties succesvol afgelopen zijn? Ik dacht het niet. Deze week 
mag je als verloren beschouwen met de kerstdagen achter de rug en de 
oliebollen in het verschiet. Daarna moet het gaan gebeuren. 

 

 
Het Stripalbum 'Off the record' staat met nog 4 dagen te gaan op 54% en kan waarschijnlijk in de "einde mededeling (een mail die funders thuisgestuurd krijgen waarin staat dat het doel niet gehaald is) nog dienen als verwijzing naar ""Bartje". Jammer want het project is top en ik keek er met zeer veel belangstelling naar uit. Hopelijk hebben de initiatiefnemers nog iets aan de mogelijkheid die ik hieronder beschreef in een reactie van 24 december 2024 om 02:04 .

Er is niet veel meer te vertellen. Er is vandaag 28/12 bij de Bartje crowdfunding 1 boek gefund. Bij Off the record bleef alles hoe het was. De crowdfunding van 
Bartje duurt nog tot 14 januari a.s.

De crowdfund actie van Off the record begon begon op 15 oktober en duurt 
door verlengingen nog 18 dagen, ergens tot 13 januari a.s. denk ik. 
Genoeg tijd dus om te doneren.
 
Een actie om de stripalbum te funden kan dus bijna drie maanden duren. 
Dat is lang. Personalia heeft aangekondigd minstens 10 boeken per jaar 
via crowdfunding proberen te laten funden. Dan heb je telkens meerdere 
crowdfunding projecten tegelijkertijd lopen (zeker als je de nadelige 
seizoenen wilt ontlopen). Dat is bijna een dagtaak. 
Ik schreef een met kerst "Ik promoot al langer dan een maand dagelijks, 
op tien verschillende telkens wisselende plekken". 
Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. De vraag die ik beantwoord 
wil zien is "Hoe?". Dat is altijd een verrassing bij Seb.

01/01/2025 en daar het slotakkoord is ingezet:


   


Het kan niet anders dan dat ze hier de aandacht mee pakken en als alle "vrienden" van de makers en de uitgeverij (zie wat ik daarover eerder geschreven heb onder de kopjes "STEUN VAN STRIPLIEFHEBBERS" en "MET Z'N ALLEN") een beetje helpen moet de 100% te halen zijn. 

Iedereen die dit leest heeft wel iets met social media en is in staat dergelijke stripprojecten een beetje te steunen. Misschien niet altijd door het album aan te schaffen maar wel door op het bestaan van de crowdfunding te wijzen.  

STEUN BLIJFT VOORLOPIG UIT

De oliebollen moeten misschien nog zakken maar het door mij voorziene effect van de bovenstaande project ondersteunende actie blijft uit. Crowdfunding is een monster dat halsstarrig haar eieren bewaakt tegen vroeg uitkomen. Het juiste publiek wordt niet bereikt en als ze bereikt worden weten ze de crowdfundpagina niet te bereiken zo lijkt het wel. De eerder benoemde mensen die het project zouden kunnen ondersteunen komen niet in actie. 

Is het not done om die als initiatiefnemer persoonlijk aan te spreken en om hulp te vragen? Ik zou de poging wagen als het mijn project was. Internet is snel in actie - reactie. Dat heeft voordelen. 'Bartje' zie ik slagen. Voor 'Off the record' begin ik te twijfelen.  


6 januari 2024



Maar wat heb ik er naast gezeten! Klaroengeschal en bastonen want het stripalbum 'Off the record' gaat er komen! Hoera! Mensen, die stripwereld bruist en verrast ons. Het ene moment lijkt het er niet van te komen en dan komt de ommekeer. Geweldig! Ook nu weer gefeliciteerd aan de betrokkenen! 

En hoe zit het nu met Bartje? Nog een paar dagen. Nog een paar %! 

8 januari 2024

ik schreef (ongevraagd maar toch) ter promotie het volgende stuk:

Ik heb vanaf november een blog bijgehouden over vier prominente crowdfunding acties. Lief en leed heb ik gedeeld met mijn lezersschare. Nog nooit met mijn neus zo dicht tegen het venster gezeten om alles zo goed mogelijk te volgen. En het was het waard. Het is een hele rare maar o zo bijzondere blog geworden en omdat ik ooit de eerste Nederlandstalige stripblogger was (als jullie zo vriendelijk willen zijn om Kurt Morissens even weg te moffelen; kleine moeite, groot gebaar!) was dit na dik 20 jaar een hele gebeurtenis want er was de laatste jaren een financieringsvorm ontstaan die al menig strippareltje mogelijk heeft gemaakt. In ieder geval lopen de laatste twee van de vier gevolgde projecten op hun eind. De laatste die opstartte heeft nog geen vier dagen meer te gaan en heeft nog een zetje nodig om door de 100 % financiering barrière te breken. Waar heb ik het over? Ik heb het over de Klassieker Bartje (nee niet die van Willem Ritstier maar die van Anne de Vries). Gooi dat beeldje maar aan gruzelementen want we gaan voor Anco Dijkman die naar een bewerking van Ahmad Resh groots werk aan het verrichten is. We kennen hem van o.a. de Scarlet Edge' pages, de "cold case" comics, Dutch - 'Een Cowboy in De Peel' en binnenkort ook van Bartje; bruinenbonenhater, generaties aan de buis gekluisterd hebbend, in Vlaanderen in de TV ranking geloof ik, (ik kan het mis hebben maar dat lijkt me onwaarschijnlijk) vlak achter de Collega's geëindigd en wat nog al niet meer.....: Bartje! Neem van mij aan dat het een prachtige strip aan het worden is. 100 pagina's in de Luxe gebonden uitgave. Naast een geweldige aankoop tevens een mirakels kek boek om weg te geven. Kortom: Trek het project Bartje over de 100 % en voel u voor even een Assenaar (NL). Ja, zo ongeveer hoop je mensen die geen stripkennis hebben over te halen dit zeldzame stuk turf in huis te halen. Wij, kenners van het balloonwezen hebben dat niet nodig. Hier; ga zelf maar proeven:


Klik hierboven op de tekstlink om naar de crowdfundpagina te gaan.



Speciaal voor de crowdfunding van de strip 'Bartje' sloegen de drie A's (Ahmad Resh, Anco Dijkman en Arnold Veeman) de handen ineen en produceerden... de Bartje Blues! De weemoedige, rebelse tonen van de blues passen prachtig bij het verhaal van armoede en onrecht dat onderwijzer Anne de Vries in 1935 publiceerde.

Er moet veel gebeurd zijn ten huize Personalia en omstreken. Mijn felicitatie kaart staat klaar om verzonden te worden. "Hoezo?" - "Watdan?" Nou, gewoon; Bartje staat op 99% en kan ieder moment de 100% doorbreken en een geslaagde crowdfund actie worden. 

Nee, nee, nog gewoon doorgaan. zo werkt dat niet; 

"it isn't over until the fat lady sings

11 januari 2025 omstreeks 18.00 uur was het ook voor Bartje zover. De 100% werd behaald. Geweldig, het gedurfde plan van uitgeverij Personalia om alleen stripalbums uit te gaan geven na een geslaagde crowdfunding werd bij de eerste twee titels direct al een succes. 15 januari a.s. komen de serpentines ook voor de Bartje crew uit de lucht dwarrelen. De werkwijze van uitgeverij Personalia zal niet voor iedere uitgeverij de wijze zijn om uitgaves voor te financieren. Voor Personalia een geslaagde opmaat voor de toekomst! Het crowdfunden is geen eenvoudige weg om op te lopen. Natuurlijk, de Standaard uitgeverij financiert zo bijzondere uitgaves. Suske en Wiske Manga Style zal maar beperkt in de winkel te koop zijn. De aankopen van 50 exemplaren tegen 25% korting komt neer op een verkooppercentage dat gelijk is aan de winst die normaal op albums zit maar er werden niet veel opties genomen op deze mogelijkheid. Bloeddorst haalde het met de 80% regeling en zo slaagden alle vier albums in hun opzet; vier maal een geslaagde crowdfunding. 
 

                      
Van de crowdfunding actie voor het Stripalbum 'Off the record' was al eerder bekend dat hij geslaagd was maar toch is het erg leuk om vanavond 13 januari 2025 om 23.59 uur te wachten op de volgende dag waar op de seconde precies de tekst 'eindigt over 1 minuut' verspringt naar 'Geslaagd' en ook deze actie officieel afgelopen is. We wisten het al vanaf 6 januari jl. maar hoe leuk idd! 





En op klokslag 00.00 uur 15 januari 2025 liep de crowdfund actie van Bartje 'GESLAAGD' af.  


In nog geen vier dagen is er bovenop de benodigde € 25.000,- toch nog € 3.272,- bijgefund wat het eindbedrag op € 28.272,- bracht en wat ook niet onbelangrijk is is het gegeven dat Uitgeverij Personalia en consorten de weg naar de stripliefhebbers maar ook die naar de Bartje liefhebbers heeft weten te vinden. Dit resulteerde in minder extra's maar meer verkoop van stripalbums. Een groter aantal funders dan ik had verwacht wat neerkomt dat niet alleen de stripliefhebbers zijn bereikt. een knappe prestatie.

Ook de overige 3 projecten zijn geslaagd met ieder een andere insteek waaruit blijkt dat het potentieel stripalbum funders groter en diverser is dan (ik had) verwacht. Crowdfunden is niet even gemakkelijk geld oprapen. Integendeel! Het vereist grote inzet en een flexibel denken. is dit het begin van het einde voor  de stripwinkel. Dat zou getuigen van een apathische stellingname. Waar een uitgever zoveel moeite doet voor de totstandkoming van een nieuw stripalbum is het aan de stripwinkel om samen met diezelfde uitgever een strategie te ontwikkelen om albums voor hun markt speciaal te maken. zie het zo; er is al enorm veel voorpromotie gemaakt voor het betreffende album en er zijn veel meer potentiele klanten die boven het funden juist de voorkeur geven aan het resultaat in handen te hebben en wat te bladeren. Dat kan dus dankzij de crowdfunding. Het aantal albums in de markt zal realistisch op de vraag geënt zijn want er zal niet meer gedrukt gaan worden voor de retouren die vernietigd of verramsjt moeten worden. Niet iedere uitgeverij zou zich succesvol in de crowdfunding gaan storten. Het fenomeen stelt zijn eisen en velen zullen zich thuisvoelen bij een meer traditionelere aanpak of zien andere nieuwe werkwijzen als op hun maat gesneden. Inventiviteit en aanpassingsvermogen: het zal de stripwereld ten goede kunnen komen.        

 

Nee, deze blog is nog niet af. U kunt vanaf dit moment (15/01) meelezen hoe het er voor staat en het zich verder ontwikkeld en zelfs de afloop komt nog ter sprake..... 

wordt dus vervolgd   

  

NB Het gebeurde niet vaak meer dat bezoekers reacties achter laten op blogs. 
Onder deze staan er nu twee. Mooi! 

 

4 opmerkingen:

  1. Veel reacties, maar laat ik er twee vast ingooien. Belangrijk element lijkt mij ook de 'gun-factor', zowel jegens de makers als de uitgeverij. Wat de tekenaars betreft had Personalia het slecht getroffen. Anco Dijkman had een trouwe schare volgers op zijn Facebook pagina, maar is het afgelopen half jaar erg veel minder gaan posten, terwijl het in de aanloop naar een actie juist meer had moeten zijn. Jan-Willem de Vries en Ben Westervoorde zijn ook geen 'social influencers'. Beide projecten hebben ook geen schare aan medewerkers, die ieder hun eigen volgers kunnen inzetten. De crowdfunding voor de nieuwste catalogus bij de tentoonstelling 50 jaar Stripschapprijs van het MoCA liep uitstekend, mede dankzij het feit dat veel tekenaars er zelf aan bijdroegen. Bij Personalia zelf zou je het niet meedoen aan een actie van sommige lezers kunnen zien als waarschuwing: waag het niet om dit met alles te gaan doen. Letterlijk een 'niet-gun-factor', dus. Tweede element is de rol van de winkleiers in de verkoop van boeken. Het aantal stripwinkels in nederland is gezakt onder de haalbaarheidsgrens. Als uitgever moet je daarnaast op je eigen website en op beurzen verkopen. Of buiten de (kleine) groep van stripverzamelaars en de crowdfunding zien als startpunt van een publiciteitscampagne. Voor Margeet de Heer zelf is de opbrengt van de stripwereld altijd maar een kwart geweest. De rest bereikt ze via de andere bladen waarin ze publiceert en de doelgroepen die daaraan hangen. Off the Record probeerde dat te bereiken met muziekliefhebbers, maar vergaten daarbij een aantal cruciale zaken: op de pagina staan slechts twee artiest genoemd die in het boek behandeld worden, Prince (TAFCAP) en Billy Eilish en niet de complete lijst van vijf of zes die in het boek zullen komen. Als je dat niet doet, vraag je dus aan fans van David Bowie om mee te doen in de hoop dat 'hun' favotiet er ook tussen zal zitten. Of erger nog je vraag Rolling Stones fans om mee te werken aan een verhaal over de Beatles. Daarnaast ontneem je jezelf de concrete kans om andere liefhebbers te targetten: de Bowie Fans, de Michael Jackson fans, de Marco Borsato fans (okee, Nick en Simon)... Dat laatste is bij de makers blijkbaar niet opgekomen omdat ze ook geen moeite hebben gedaan om Facebook en Instagram te gebruiken om die fans in hun eigen groepen op te zoeken. Verder geloof ik niet dat ze wisten dat de alagorytme van Voor de Kunst wordt gebaseerd op de performance van de eerste week. Dus ook daar zal het zijn GPP (Grootste Potentiele Publiek) niet bereiken. Er vallen een hoop lessen te laeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ger! Ik kan, zoals je misschien gelezen hebt, met veel van wat je schrijft eens zijn. De crowdfunding voor 'Off the record' en 'Bartje' lopen nog een paar dagen en niemand zal me kwalijk nemen als ik schrijf dat, mits er ons nog een enorme stunt staat te wachten, 'Off the record' helaas te veel is blijven hangen rond de 50 %. Dat was een stripalbum dat ik graag gerealiseerd had zien worden. Wat je schreef sneed allemaal hout maar laat ik nou een oplossing voor het boek hebben. Nog 37 pags te maken? 4 pags voor een minibiografie? Hoeveel worden dat er? 4 = 16 pags, 5 = 20 pags. Laten we aan 5 minibiografieën denken. Die ga je per minibiografie crowdfunden. Laat de andere 17 pagina's door plaatsing in de stripglossy (een abonnementen was tenslotte ook een soort crowdfunding) betaald worden. Komt neer op elk nummer nog geen 4 pagina's en anders laat je ze toch meefunden per minibiografie want het zijn ook nog een soort in- en uitleidingen. Wat moet je dan ophalen per crowdfunding/minibiografie? 15 K gedeeld door 5 = 3 K. maak daar 4 K. De target planning heb jij al opgeschreven in je reactie Ger. Dat gaat, zolang je geen al te onbekende artiesten uitkiest best lukken en op deze wijze kun je ook nog eens en de Beatles en de Rolling Stones doen. Ha! Ik heb het verder al beschreven. Waarom doe je niet een beroep op iedereen die bij de uitgeverij betrokken is (gastredacteuren, stripmakers, deelnemers van de stripbatlle's, lezers) om via hun socials mee op de trom te slaan. Als ergens een gun factor gedistilleerd kan worden is het toch daar. Ach, ik heb verder alles al zo'n beetje in de blog opgeschreven geloof ik. Nogmaals dank voor je reactie en visie! Een groet! Dirk Arend

      Verwijderen
  2. Ik heb al enige tijd geleden geroepen dat dit ging gebeuren crowdfundingsmoeheid! Daarnaast het benadelen van stripwinkeliers.
    Vandaar dat wij (Reboot) hebben gekozen voor inschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even ter mijner informatie. Wat is nou het wezenlijke verschil tussen inschrijving en crowdfunding? Ik vind beide, in mijn ogen, in elkaars verlengde liggende bestel methodes interessant.

      Verwijderen