zaterdag 16 maart 2024

Social media gesol

 De vraag waar ik al zo'n 20 jaar mee worstel is "hoe hou je je socials bezoekwaardig...." Ik mag niet klagen als het gaat om de aantallen vrienden of volgers. Maar geloof me, je kunt er duizenden van hebben dat zegt niets anders dan dat je op het juiste moment bent 'ingestapt'. Als je niets te vertellen of te laten zien hebt laat men je terecht links liggen. Dat gaat niet op als je een bekende naam hebt. Die heb je vaak buiten de digitale wereld opgebouwd. Jan Kruis, de maker van de strip Jan, Jans en de kinderen was een geliefde persoonlijkheid. Op hoge leeftijd stroomde hij in op Twitter. Dat was om het door hem bedachte 'sint pannekoek' te promoten. Ik mocht hem daarbij helpen en ontdekte een paar dingen. Jan Kruis was een uiterst beminnelijk mens en hij wist duizenden mensen te enthousiasmeren door zichzelf met een pannekoek op het hoofd op Twitter en Facebook te zetten. 

                    

Jan was overigens wel de eerste die dat deed en hij was de hele dag druk met liken. Daarbij werd er een Youtube filmpje gemaakt waarvoor hij ook wat nieuwe tekeningen maakte. 


Na zijn overlijden hebben verschillende anderen getracht de traditie op de socials te ondersteunen maar zonder Jan Kruis liep het niet. 

Hoe nu verder en zo. Waarom zit je op socials en wie zit er op jou te wachten? In mijn geval heb ik "striptekenaar" als naam gebruikt. Dan heb je in ieder geval een grote kans dat je volgers/FB vrienden interesse hebben in hetgeen je wilt delen 'informatie over strips en de makers er van'. Ik ben in 2003 begonnen met een blog. Dat was eigenlijk deze blog ware het niet dat de provider er onverwacht mee stopte en er heel veel blogstukjes verdwenen zijn of door snel handelen in gemankeerde vorm ergens in de tijdlijn staan. Maar de blog was/is dus de basis. Daarna kreeg je Hyves (wat ik aan me voorbij heb laten gaan), Twitter (waar ik wel tijdig ben ingestapt) en Facebook (waar ik wat aarzelend en laat aan ben begonnen). Ik vergeet TikTok en Instagram maar ik heb me daar nooit echt in verdiept. Ja dan hebben we nog Youtube. Daar ben ik natuurlijk op een andere wijze wel mee bezig maar dat valt vooral onder content die niet zo zeer aansluit op dit verhaal. Wel heb ik geprobeerd een wekelijks stripitem te introduceren dat wekelijks naast op Youtube op alle socials geplaatst (en overgenomen) zou gaan worden. Ik heb verschillende uitgeverijen gemaild dat ik daarbij geen albums of wat dan ook wilde hebben maar als promotie van hun albums de cover en twee halve binnenpagina's mocht vertonen. Ik zit nog te wachten op het eerste antwoord. Dus dat is niet doorgegaan. Goed gebruik maken van Youtube is natuurlijk een mogelijkheid die je haast niet kan laten liggen.


 

Ik had dus een paar min of meer strip gerelateerde accounts. Kijk, daar heb je het al; 'min of meer'. Wie is er nu geïnteresseerd in mijn wandelingen over strand? Het moet over strips gaan. Dat is de interesse waarvoor mensen mij zijn gaan volgen. Over volgen gesproken. Ik zie vaak een disbalans tussen volgen en volgers. Ik zelf probeer terug te volgen. Maar er zijn grenzen. Ik moet me natuurlijk niet gaan ergeren aan iemand.

Nu het belangrijkste... Wat heb ik te bieden? Ja een hoop kennis over strips en stripmakers die ik graag wil delen. Ooit heb ik geprobeerd om andere enthousiaste in strip geïnteresseerde twitteraars een pact te sluiten door elkaars tweets te retweeten en zo een groot bereik te creëren. Daar was ook al geen geen interesse voor. De stripwereld is behoorlijk monomaan. Ik denk dat het goed is om naast mijn eigen, ook andermans stripinfo te retweeten of (deels met verwijzing) op te nemen in mijn blogs. 

Maar hoe kun je iets toevoegen aan wat iedereen al doet? Ik probeer met polls, vragen en een Quiz wat extra elementen toe te voegen. We zullen wel zien of dat beklijft (als dat geen mooi 'einde' woord is).    




Geen opmerkingen:

Een reactie posten