woensdag 15 mei 2013

Ogenschijnlijk zinloos

Nee, de organisatie Web-log.nl zal ik niet bedanken voor hun rampzalig gebleken beleid. Ze hebben na jaren van wanordelijk omgaan met hun toko de gebruikers op straat gezet. Beloofde verhuisinfo bleef uit en we moesten zelf maar uitzoeken hoe we moesten voorkomen dat de sinds 2003 opgebouwde blogs en plaatjes spoorloos in de cyberspace (wat klinkt dat woord alweer oud) zou verdwijnen. Dat laatste is slecht gedeeltelijk gelukt maar wat ook vervelend is is dat de notering bij google verloren is gegaan en naar het nu laat aanzien ook niet meer zo makkelijk terug te winnen valt. Als u dit leest dat mag u weten dat u een van de weinige bent want daar waar voor de ellende begon de blogstukjes binnen een week door een paar honderd mensen gelezen werd mag ik me nu verheugen (ja dat doe ik nog steeds) in een aantal tientallen.
Natuurlijk loopt het aantal (opgetelde) lezers naarmate de tijd verstrijkt op maar het bloggen lijkt minder doeltreffend dan voorheen. Maar wat bedoel ik eigenlijk met doeltreffend? Daar heeft u me.

-kijk dat is handig! Ik stopte gisteren bij de hieraan voorafgaande zin en pak de draad vandaag weer op.
Het gegeven dat in de tussentijd slechts 2 personen dit stukje hebben gelezen neemt de druk weg en bevestigd de titel.

Maar waarom ga ik verder met deze schijnbaar zinloze bezigheid? Ik gebruikte het woord "doeltreffend" om aan te geven dat ik met bloggen ben begonnen om kennis te delen. Dat klinkt hovaardig maar gelukkig kreeg ik regelmatig de bevestiging dat het als zodanig ervaren en gewaardeerd werd.

Dat is er nu wel van af. Ik heb al mijn kruid kennelijk al verschoten en inmiddels hebben gelukkig velen, die dan ik meer van de materie weten, de weg naar dit medium weten te vinden. De noodzaak (?!) om het zelf te doen is daarmee vervallen.

Een ander vervelend punt is dat ik het in deze blog vaak heb over het voorbijgaande. In de bijna 10 jaar bloggen is bijna iedere stripmaker die op mijn blijvende bewondering kan rekenen overleden (voor zover ze al niet eerder het loodje hadden gelegd).

Het komt er dus op neer dat ik bloggen begin te ervaren als een zinloze exercitie en wat erger lijkt; Ook mijn andere bezigheden vragen steeds vaker om het label "zinloos". In een tijd waar de geschiedenis zich lijkt te herhalen (geen revolutionaire gedachte) en de westerse mens ideaalloos lijkt te zijn geworden verplumpuddingen goeie ideeën al voor uitwerking. Het is zinloos.

Zinloos maar soms leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten