donderdag 20 augustus 2020

De makers van de Tom Poes strip - Deel 5

 







Andries Brandt



 Zoals ik eerder schreef had Andries Brandt als tekenaar, schrijver, plotter en studiochef ook een aandeel in de productie van de Tom Poes strip. Stripschrijfster Patty Klein verteld het volgende over de studiochef werkzaamheden van Andries Brandt: Brandt was vanaf 1967 (toen ging de studio naar Nederhorst, dacht ik?) twee dagen per week op het kasteel, hij was chef van de stripafdeling. Tekenaars kwamen op die dagen bij hem hun werk inleveren. Ik was op die dagen ook meestal op het kasteel en zat bij Andries op de kamer. Daar zag ik dus iedereen verschijnen die 'iets' voor de studio deed: Steeman, Van Haasteren, Khing, Georges Mazure, Vlottes, Ton Beek, Joanika Ring, die Pelle Svanslos tekende e.d. Andries bekeek het werk dat ze meebrachten en soms (niet altijd) corrigeerde hij tekeningen. Op de manier zoals ik al eens vertelde; op een doorzichtig velletje over de tekening heen, de stand van een figuurtje, een handje of wat dan ook. Ik herinner me dat hij bijvoorbeeld liet zien hoe een karikaturaal getekende vogel op een tak altijd naar buiten gebogen knietjes had. Andries corrigeerde voornamelijk het karikaturale werk (Disney, Hanna-Barbera, Bommel, Panda, Pelle Svansloss, Polletje Pluim e.d.), met het naturalistische werk (Khing e.d.) bemoeide hij zich niet. Ook niet met het werk van Mazure. Dat was zo'n andere tekenstijl, ik denk dat hij die stijl niet beheerste. Banda kwam ook wel eens, maar niet vaak. Mazure nam meestal zijn vrouw mee. Het waren gezellige bijeenkomsten, Andries informeerde naar ieders wel en wee en gezondheid, er werd veel gegrapt en gelachen.

  De dagstrip 1971 - 1984 Piet Wijn






 Nadat Julsing met het schetswerk voor de Tom Poes dagstrip gestopt was het Eiso Toonder die zijn vader hielp met het verhaal Tom Poes en de pijpleider. Daarna werd Piet Wijn, die begin jaren 60 bij de Toonderstudio's was teruggekeerd, de schetser van de Tom Poes dagstrip. Toonder noemde Wijn zijn meest belangrijke medewerker en gezien de productie die Wijn voor de Toonderstudio's (in het bijzonder als medewerker van strips van de geesteskinderen van Marten Toonder) lijkt mij dat bepaald geen overdrijving. Toonder antwoorde in deze periode in een interview wel een keer dat hij een medewerker voor de Tom Poes dagstrip had maar noemde de naam Piet Wijn niet. Ook Wijn zelf heeft tijdens interviews (voor zover ik kan nagaan) nooit aangegeven dat hij de schetser was van de Tom Poes dagstrip. Wel kreeg hij alle eer als het om de strip Panda ging. Deze tekende hij gelijktijdig met de Tom Poes strip.



Marten en Eiso Toonder

 Als Piet Wijn door gezondheidsproblemen of vakantie tijdelijk niet inzetbaar was als schetser was het Eiso Toonder die de lay out voor 'Heer Bommel en de minionen' uit 1980 (gedeeltelijk'), 'Heer Bommel en het ontsollen' uit 1982 en 'Heer Bommel en de spalt' uit 1983 verzorgde.









 In 1986 volgde de afsluiting van het 45 jarige Bommel-epos. Uit een interview met Marten Toonder dat in april van 2005 is verschenen: Kijkend naar zijn boekenkast zegt hij: "Het is waanzin om te bedenken dat een man dat alleen heeft gedaan.".




wordt vervolgd




Geen opmerkingen:

Een reactie posten