donderdag 10 oktober 2013

Willy Lohmann (1936-2013) overleden

Nog vol plannen is Willy Lohmann overleden.




De eerste kennismaking met Lohmann waren de cartoons die hij tekende voor het weekblad de Spiegel. Stond daar ook niet de strip Barend Flunkerman in? Ik weet het niet meer. In Donald Duck was in ieder geval een strip van zijn hand te lezen. Kraaienhove leerde ik kennen door de uitgaven van Semic Press Nederland (later kocht ik de ontbrekende titels als krantenknipsels). Willy maakte ook de redactietekeningen voor de Pep en tekende voor de Nederlandse Mad (op een gegeven moment maakte hij van en voor iedere nieuwe abonnee een karikatuur (het heeft niet mogen baten; het blad ging op de fles). Liselore vergeet ik natuurlijk niet, Marco Silvester was de laatste strip die ik van zijn hand las. Rond 1960 tekende hij aan de Toonderdagstrip Tom Poes en Heer Bommel. Dat was geen succes. Hij deed voornamelijk de achtergronden. Wie goed kijkt naar de bomen van de eerste verhalen van Kraaienhove en dan de strips van Tom Poes en de Wezelkennis in handen neemt ziet dat Willy hier zijn sporen heeft nagelaten. Ook ontdekte ik een paar stroken Hollewijn (deels) van zijn hand. Een productieve man die veel moois heeft nagelaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten