maandag 28 januari 2013

De geschiedenis van Opie het Eskimojongetje

 De speurtocht naar de geschiedenis achter de strip Opie het Eskimojongetje begon op 13 februari 2004.
Op mijn blog schreef ik het volgende:


De strip Opie de Eskimo verscheen van 25 mei 1963 tot eind 1965 dagelijks in Het Vrije Volk. Opie werd gemaakt door Hank P. Meyer en de distributie werd verzorgd door Opera Mundi. 
Ieder verhaal bestond uit ongeveer 18 afleveringen en dat is nou precies wat me boeit aan Opie. 
In 18 afleveringen een afgerond verhaal vertellen is bijzonder. Gewoonlijk bestaan (ondertekst) krantenstrips uit 40 t/m 100+ afleveringen. OK, de eerste 12 Tom Poes verhalen telden ieder 28 afleveringen maar al snel kon Marten Toonder overschakelen naar verhalen met meer afleveringen. Kun je in 18 afleveringen een goed verhaal vertellen? Kun je de karakters voldoende uitdiepen? Ik krijg zin om het zelf eens uit te proberen. 
Ik ga ook op zoek naar knipsels van Opie.


In 2007 herhaalde ik het bovenstaande. Was nog niet veel wijzer geworden over Opie. 
Naar aanleiding van deze plaatsing ontving ik berichten (blogs waren toen nog tamelijk interactief) dat de strip voor het eerst in de jaren 40 van vorige eeuw heeft gelopen en de publicatie tussen 1963 en 1965 herplaatsing betrof. 

 Een jaar later ontving ik een mail uit Dubai. Het bleek afkomstig van de dochter van het echtpaar Meijer en bevatte de gezochte informatie. 


Opie het Eskimojongetje werd geschreven door schrijfster Cornelia Meijer en getekend door haar echtgenoot Hank P Meijer.  


De strip  heeft, behalve in het Vrije Volk, nog een veel langere tijd in de Belgische krant La libre Belgique gestaan en is als ik me niet vergis ook verkocht aan Canada.  
Het was inderdaad hard werken voor allebei om iedere drie weken een strip klaar te maken, met een mooi compleet verhaal.

Hank P Meijer heeft ook veel politieke prenten gemaakt voor diverse kranten.  Jaren lang heeft hij ook  de tekeningen gemaakt voor de boeken van “Noddy”.  


Verder heeft hij veel boeken geillustreerd, zowel kinderboeken (bijvoorbeeld voor Enid Blyton de Engelse schrijfster), als romans en studieboeken. Ook  maakte hij later veel technische tekeningen voor het Ministerie van Defensie.

Meijer, die in 2003 is overleden, werkte ook onder het pseudoniem "AMBO".


Met dank aan Will Ross, Ruud Straatman, Bas Schuddeboom en Ike Makansi-Meijer.

Toevoeging: 30-01-2013

In 2004 vroeg ik me af hoe dat er uit zou zien; Tekstverhalen van 18 stroken.
Hieronder volgt het eerste Opie verhaal (natuurlijk te vergroten door te klikken):


















1 opmerking:

  1. Bezit 40 complete verhalen van Opie en mocht er belangstelling voor zijn dan graag een mail naar wawwa@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen